I DAG ÄR DET

DEN 25 APRIL

MARKUS SAMT MARKUSDAGEN

Restaurang Sturehof gjordes berömd av Ernst Josef Marcus

Markus eller Marcus är ett romerskt och bibliskt mansnamn, namnet på en av evangelisterna. Exakt vad Markus betyder är oklart; möjligtvis är det bildat av namnet på den romerska guden Mars. Formerna Marco och Marko är varianter av samma namn.

Mark/Markus/Marcus är ett vanligt manligt namn och är härlett från gammalt latinskt "Mart-kos", vilket betyder "helgat till guden Mars" och kan också betyda "krigets Gud" eller "vara krigsliknande". Marcus var ett av de tre vanligaste romerska förnamnen.

Markus var mycket populärt i början på 1990-talet då det var Sveriges vanligaste namn bland nyfödda pojkar. Det finns drygt 50 000 män som bär namnet Markus i Sverige.

Markusdagen ansågs i likhet med flera dagar vid denna tid som särskilt lämpad för just sådd av ärter. Mängden dagar som förknippades med ärtsådd speglar att ärter var en vanlig gröda i bondesamhället. I Västergötland kallades dagen ibland för ”gökedagen”, därför att göken ansågs komma.

Angående fotot ovan:

Ernst Josef Marcus, född 9 maj 1881 Stockholm, död där 19 mars 1936, var en svensk restauratör.

Ernst Marcus var son till köpmannen Axel Marcus samt bror till Ture och Gerda Marcus. 1896 anställdes han hos konditor Törnblad vid Stureplan i Stockholm. Han fortsatte därefter som kökselev vid Operakällaren och bedrev därefter restaurangstudier i utlandet, hos Nimbs i Köpenhamn, Cecil i London och Brighton i Paris. Efter att han återvänt till Sverige var han hovmästare på Hotell Rydberg, Hasselbacken och Grand Hôtel. 1905 etablerade sig Ernst Marcus tillsammans med sin bror Ture på Sturehof som han 1910 ensam övertog och därefter innehade fram till sin död. Sturehof utvecklades under hans ledning till en av Stockholms främsta restauranger med fiskrätter som specialitet.

DEN 25 MAJ

URBAN SAMT URBANUSDAGEN

Vädersolstavlan ursprungligen målad av Urban målare 1535 hänger i Storkyrkan i Stockholm Det är den äldsta bilden av Stockholm och finns avbildad på tusenkronorssedeln Den nuvarande bilden är dock en kopia från 1630-talet av Jacob Elbfas

Urban är ett mansnamn bildat från det latinska adjektivet urbanus - "belevad" eller "städad" (egentligen "från staden" eller "som har med staden att göra", av Urbs - "stad"). Urbanus var ett vanligt namn på påvar. Namnets plats i almanackan är till åminnelse av Urban I som dog 230 och har funnits där sedan medeltiden.

Namnet har förekommit i Sverige sedan 1400-talet men inte varit speciellt vanligt det senaste seklet. En viss popularitet hade det dock på 1950- och 1960-talet. Det finns i dag knappt 1000 män som heter Urban i Sverige.

Den 25 maj är sedan medeltiden är en gammal märkesdag i almanackan och Urbanusdagen brukade räknas som sommarens första dag. "Urban, Vilhelmina och Beda, de skola sommaren leda" hette det i den gamla Bondepraktikan. I och med att sommaren börjat, måste alla sysslor förknippade med vårbruket vara färdiga.

DEN 25 JUNI

DAVID OCH SALOMON

 

Rektor Otto Salomon

David är ett mansnamn av bibliskt ursprung och betyder 'den älskade' (hebreiska דָּוִד Dawid). Namnet kan även stavas Dawid.

Namnet började stiga i popularitet på 1970-talet och var något av ett modenamn på 1980-talet. Numera ligger namnet ganska stabilt kring plats 25 på listan. Det finns ungefär 50000 män som heter David i Sverige.

Salomon är ett annat bibliskt mansnamn som kommer från det hebreiska ordet (שְׁלֹמֹה shelomoh) schalom som betyder välgång eller frid. Den engelska formen är Solomon. Namnet infördes i den svenska almanackan i slutet av 1700-talet.

Namnet är mindre vanligt i dagens Sverige och det finns färre än 1000 män som bär detta namn i landet.

Angående fotot ovan: porträtt av rektor Otto Aron Salomon. Han föddes den 1 november 1849 i Göteborg som son till handlare Alexander Salomon och Henriette Abrahamson. Han gift sig 1878 med Ellen Jacobina Wahren ifrån Norrköping. Salomon var autodidakt pedagog som vidareutvecklade den pedagogiska skolslöjden vid Nääs slott, Västergötland och tog senare över som rektor efter sin morbror August Abrahamson. Han avled den 3 november 1907 och begravdes i slottsparken vid Nääs.

"MÖRDARE-STAFVA"

____________________

EBOK

_______________________

"MÖRDARE-STAFVA" handlar om en mycket speciell kvinna som levde i västra Sverige under nästan hela 1800-talet. När hon var 18 år gammal blev hon anklagad för mord på en krämerska. Hon blev dödsdömd, friad, benådad, dömd igen i all oändlighet. Boken skildrar hennes liv från det hon föddes till hennes död.

E-bok: 19 kr

Tryckt bok: 195 kr

"ORIGINAL PÅ BÖGDA"

____________________

EBOK

_______________________

"ORIGINAL PÅ BÖGDA" handlar om ett trettiotal original som bodde på Svältorna för över hundra år sedan. Läs om Anders Alf, som i sin och familjens förtvivlan dränkte sig i Trollö mosse och Ledsbackabarnen Kalle och Kristina. De båda var syskon och "dvärgar", som det hette på de tiden. När de båda var i åttioårsåldern slog Kristina ihjäl Kalle med en spisgaffel.

E-bok: 19 KR

Tryckt bok: UTSÅLD

”RYSS-ANNA”

Ett fattighus

I Ornunga socken på gården Ryagärdes mark låg torpet Ryet. Stugan flyttades senare över på den närbelägna gården Spångakils ägor och det byggdes en fattigstuga på samma plats. Här hade en stor familj dragit sig fram. Fadern Johannes var född 1795 och modern Ingeborg 1797. Av de 10 barnen som familjen fick var endast två kvar i den lilla stugan, när Oskar Lidén, som senare kom att bli en viktig författare och bygdehistoriker, växte upp på närbelägna Korpås. Det var, Anna, född 1819, och hennes psykiskt defekta och elva år yngre syster Stina. 

Anna, gemenligen kallad ”Ryss-Anna”, var en mycket verserad kvinna, som varit med om åtskilligt. Hon hade fått två barn utan att ha varit gift. Vid det ena tillfället hade hon låtit ”kyrktaga” (tacksägelse för barnet) sig som hustru till en bondson i trakten, Svante Gustafsson i Sjölid, och därmed sluppit ifrån smäleken att behöva registrera sig som ogift moder, men bedrägeriet blev upptäckt.

”Gösta i Sjölis” trolldomsattiraljer

Denne Svante Gustafsson var son till den i trakten berömd trollkarlen ”Gösta i Sjöli”, vars egentliga namn var Gustav Nilsson. Han bodde i en backstuga i Ornunga kronopark. När kronoallmänningen upphörde på 1830-talet fick torparna som bodde i området erbjudandet att få sina torp mantalsatta. Gustav Nilssons far antog erbjudandet och torpet kom att bli 3/32 mantal Sjölid. Gustav övertog torpet efter sin far. Han botade sjuka, både människor och djur, med stor framgång och han blev mycket anlitad. Han var också känd för att kunna sätta sjukdom och annat ont på folk. Han var något av en fjärrskådare som kunde ta reda på försvunna djur och andra ting. Det sägs också att han hade förmåga att förställa synen på folk så att de såg vad han ville att de skulle se.

Det berättas bland annat om en person i Landa som hade blivit av med ett par hästar. Hur han än letade kunde han inte hitta dem. Han gick då till ”Gösta i Sjöli”. Denne ritade en skiss som visade hur han skulle gå för att hitta dem. Han gick sedan som Gösta ritat och fann hästarna betande på en äng. Göstas trolldosa finns numera att beskåda på Ornunga hembygdsmuseum.

Låt oss återvända till ”Ryss-Anna”. Andra gången hon fick ett ”oäkta” barn kunde hon inte komma med samma list, utan i stället fick hon leva med en anteckning om sitt bedrägeri i kyrkböckerna och denna fanns kvar så länge hon levde.

 Ljur Västergårdens parhus sen 1700-talet

Sonen Alfred föddes i närbelägna Ljurs socken medan Anna arbetade som piga på Västergården i samma socken. Det antecknades i födelseboken för Ljur: “Anna Johansdotter son Alfred f 17/6 1847, bor vid torpet Ryd vid Korpås i Ornunga sockenmark men är skatteskriven som piga hos änkan Brita Nilsdotter i Ljurs Västergården. Barnet är född i Ornunga socken på Ryd, döpt i Nårunga socken, modern är nu skatteskriven i Ljurs socken”.

Redan då hade man tydligen problem med byråkratin. Hon blev troligen hemskickad till Ornunga för att föda sitt barn, så att det skulle få hemortsrätt i Ornunga och att Ljurs socken därmed skulle slippa det sociala ansvaret för barnet.

 En brevbärare i slutet på 1800-talet

Anna kunde vara stolt över båda sina faderlösa barn. Sonen Alfred blev polis i huvudstaden och dottern Albertina gifte sig med brevbäraren i Alingsås, Anders Petter Svensson. Maken var alltså en betydande man med stor makt att förmedla goda och dåliga nyheter. Kom brevbäraren med goda nyheter var det honom man tackade och var nyheterna usla förbannade man sig över honom. Albertina och Anders Petter arbetade sig fram till bra välstånd och en son av deras nio barn blev med tiden en mycket förmögen man.

”Ryss-Anna” var vacker och älskvärd och såg även på äldre dagar riktigt bra ut. Hon sysslade med fintvätt och var gång det väntades smått i gårdarna runt omkring blev hon engagerad för några veckor. Oskar Lidén, författaren som var född på Korpås berättade: ”Vi höll henne med mjölk, och när det bakades eller slaktades fick hon gärna en smakbit. Hon hade en särskild förmåga att ge uttryck åt sin tacksamhet. Och en liten gengåva hade hon i regeln också i beredskap. Det var så roligt att springa dit. Hon hör till de människor som man erinrar sig med saknad.”

Ett övergivet torp får förfalla och återtas av naturen

Nu är hon borta sedan länge och hennes stuga jämnad med jorden, men hennes jordkällare vittnar om en tid då egen jord var en förutsättning för ett drägligt liv och då måttet för välstånd var att kunna äta sig mätt varje dag.

Betygsätt sidan!

HAR DU LÄST DEN HÄR?

HAR DU LÄST DEN?

MORD

SÅ VAR DET FÖRR

ORIGINAL

SVÄLTORNA

IGLABO

Här är fler spännande berättelser från förr: