I DAG ÄR DET

DEN 25 APRIL

MARKUS SAMT MARKUSDAGEN

Restaurang Sturehof gjordes berömd av Ernst Josef Marcus

Markus eller Marcus är ett romerskt och bibliskt mansnamn, namnet på en av evangelisterna. Exakt vad Markus betyder är oklart; möjligtvis är det bildat av namnet på den romerska guden Mars. Formerna Marco och Marko är varianter av samma namn.

Mark/Markus/Marcus är ett vanligt manligt namn och är härlett från gammalt latinskt "Mart-kos", vilket betyder "helgat till guden Mars" och kan också betyda "krigets Gud" eller "vara krigsliknande". Marcus var ett av de tre vanligaste romerska förnamnen.

Markus var mycket populärt i början på 1990-talet då det var Sveriges vanligaste namn bland nyfödda pojkar. Det finns drygt 50 000 män som bär namnet Markus i Sverige.

Markusdagen ansågs i likhet med flera dagar vid denna tid som särskilt lämpad för just sådd av ärter. Mängden dagar som förknippades med ärtsådd speglar att ärter var en vanlig gröda i bondesamhället. I Västergötland kallades dagen ibland för ”gökedagen”, därför att göken ansågs komma.

Angående fotot ovan:

Ernst Josef Marcus, född 9 maj 1881 Stockholm, död där 19 mars 1936, var en svensk restauratör.

Ernst Marcus var son till köpmannen Axel Marcus samt bror till Ture och Gerda Marcus. 1896 anställdes han hos konditor Törnblad vid Stureplan i Stockholm. Han fortsatte därefter som kökselev vid Operakällaren och bedrev därefter restaurangstudier i utlandet, hos Nimbs i Köpenhamn, Cecil i London och Brighton i Paris. Efter att han återvänt till Sverige var han hovmästare på Hotell Rydberg, Hasselbacken och Grand Hôtel. 1905 etablerade sig Ernst Marcus tillsammans med sin bror Ture på Sturehof som han 1910 ensam övertog och därefter innehade fram till sin död. Sturehof utvecklades under hans ledning till en av Stockholms främsta restauranger med fiskrätter som specialitet.

DEN 25 MAJ

URBAN SAMT URBANUSDAGEN

Vädersolstavlan ursprungligen målad av Urban målare 1535 hänger i Storkyrkan i Stockholm Det är den äldsta bilden av Stockholm och finns avbildad på tusenkronorssedeln Den nuvarande bilden är dock en kopia från 1630-talet av Jacob Elbfas

Urban är ett mansnamn bildat från det latinska adjektivet urbanus - "belevad" eller "städad" (egentligen "från staden" eller "som har med staden att göra", av Urbs - "stad"). Urbanus var ett vanligt namn på påvar. Namnets plats i almanackan är till åminnelse av Urban I som dog 230 och har funnits där sedan medeltiden.

Namnet har förekommit i Sverige sedan 1400-talet men inte varit speciellt vanligt det senaste seklet. En viss popularitet hade det dock på 1950- och 1960-talet. Det finns i dag knappt 1000 män som heter Urban i Sverige.

Den 25 maj är sedan medeltiden är en gammal märkesdag i almanackan och Urbanusdagen brukade räknas som sommarens första dag. "Urban, Vilhelmina och Beda, de skola sommaren leda" hette det i den gamla Bondepraktikan. I och med att sommaren börjat, måste alla sysslor förknippade med vårbruket vara färdiga.

DEN 25 JUNI

DAVID OCH SALOMON

 

Rektor Otto Salomon

David är ett mansnamn av bibliskt ursprung och betyder 'den älskade' (hebreiska דָּוִד Dawid). Namnet kan även stavas Dawid.

Namnet började stiga i popularitet på 1970-talet och var något av ett modenamn på 1980-talet. Numera ligger namnet ganska stabilt kring plats 25 på listan. Det finns ungefär 50000 män som heter David i Sverige.

Salomon är ett annat bibliskt mansnamn som kommer från det hebreiska ordet (שְׁלֹמֹה shelomoh) schalom som betyder välgång eller frid. Den engelska formen är Solomon. Namnet infördes i den svenska almanackan i slutet av 1700-talet.

Namnet är mindre vanligt i dagens Sverige och det finns färre än 1000 män som bär detta namn i landet.

Angående fotot ovan: porträtt av rektor Otto Aron Salomon. Han föddes den 1 november 1849 i Göteborg som son till handlare Alexander Salomon och Henriette Abrahamson. Han gift sig 1878 med Ellen Jacobina Wahren ifrån Norrköping. Salomon var autodidakt pedagog som vidareutvecklade den pedagogiska skolslöjden vid Nääs slott, Västergötland och tog senare över som rektor efter sin morbror August Abrahamson. Han avled den 3 november 1907 och begravdes i slottsparken vid Nääs.

"MÖRDARE-STAFVA"

____________________

EBOK

_______________________

"MÖRDARE-STAFVA" handlar om en mycket speciell kvinna som levde i västra Sverige under nästan hela 1800-talet. När hon var 18 år gammal blev hon anklagad för mord på en krämerska. Hon blev dödsdömd, friad, benådad, dömd igen i all oändlighet. Boken skildrar hennes liv från det hon föddes till hennes död.

E-bok: 19 kr

Tryckt bok: 195 kr

"ORIGINAL PÅ BÖGDA"

____________________

EBOK

_______________________

"ORIGINAL PÅ BÖGDA" handlar om ett trettiotal original som bodde på Svältorna för över hundra år sedan. Läs om Anders Alf, som i sin och familjens förtvivlan dränkte sig i Trollö mosse och Ledsbackabarnen Kalle och Kristina. De båda var syskon och "dvärgar", som det hette på de tiden. När de båda var i åttioårsåldern slog Kristina ihjäl Kalle med en spisgaffel.

E-bok: 19 KR

Tryckt bok: UTSÅLD

ENSLINGEN

Författaren Håkan Sandstedt berättade: ”Jag gick ofta förbi enstöringens stuga. Han, särlingen, stod då många gånger ute på tunet och högg ved. När han fick syn på mig slängde han yxan och brådskade sig innanför stugdörren.

Just när jag gick förbi ytterdörren, kunde jag riktigt förnimma, hur han stod och tryckte på andra sidan dörrvirket, vettskrämd att jag skulle knacka på. Jag hade många gånger stor lust att göra så, men avstod.

Inne i skogsdunklet igen brukade jag stanna. Och mycket riktigt. Enslingen var då tillbaka till vedkubben och yxan. Han var egentligen den enda människan i Risvedsskogen, som jag inte kom till tals med. Jag hade nog försökt, men hans ansiktsmin hade gett ett klart besked:”

”Lämna mig i fred!”

En ensling i skogen Foto Johan Johansson Bohusläns museum

Den här säregna mannen, ingen kommer ens ihåg hans namn, skall ha haft en mycket svår barndom, enslingen. Föräldralös, nästan sedan födseln, blev han sockenbarn och därmed utauktionerad till den som bjöd minst. På så sätt kunde socknen hålla ner kostnaden för föräldralösa barn. Frågan blev alltså hur lite ett barn kunde vara värt. Inte förrän 1918 förbjöds dessa barnauktioner.

I fosterhemmet vankades ständigt stryk  som “uppfostran”. Känslan att vara värdelös späddes på hos pojken.

Korna i ladugården slog man inte, hästen i stallet fick gå fri från piskan, men sockenbarnet fick man tydligen behandla som man ville. Det fanns ju ingen som försvarade honom, som tog hans parti. Ensam och försvarslös fick den lille parveln ta emot den hårda behandlingen. En oäkting var ju inte någon riktig människoplanta.

Fattighjon från Jeppetorp fattiggård

En dag fick han, sockenbarnet, åter en “välförtjänt” avbasning. Hans lilla huvud slogs mot väggen i ladugården. Han svimmade av och bars in i drängstugan. Den storvuxne drängen skällde på honom för att han gjort till sig. I dag hade vi kallat det för hjärnskakning.

Den gången hände det något därinne i pojkens huvud och hjärta. Skyggt drog han sig undan människorna. Han öppnade knappast mer sin mun för tal. I skolan blev han ställd på undantag. Vart han gick blev han hånad och bespottad och det skämtades vilt om den figurlösa gossen.

Så blev han så småningom enslingen och särlingen i stugan ute i skogen. Detta tragiska och okända människoöde slutade en februaridag när han gick ner sig i isen på sjön som låg en bit från stugan.

Ingen saknade honom. Han bara försvann från livet en gråkall vinterdag…

Betygsätt sidan!

HAR DU LÄST DEN HÄR?

HAR DU LÄST DEN?

MORD

SÅ VAR DET FÖRR

ORIGINAL

SVÄLTORNA

IGLABO

Här är fler spännande berättelser från förr: